S kritikou se člověk poměrně často setkává jak v osobním, tak v profesním životě. Někdy je zasloužená, jindy není. Občas v nás probouzí pocit křivdy a touhu se hádat, omlouvat anebo bránit. Rozumnější však je reagovat tak, jak to dělal Steve Jobs.
V roce 1997 po vystoupení na celosvětové konferenci vývojářů Apple vyzval Steve Jobs auditorium ke kladení otázek. Místo nich však musel od jednoho z přítomných vyslechnout slova dosti urážlivé a nekonstruktivní kritiky: „Pane Jobsi, jste chytrý a vlivný člověk. Avšak ať je to jak chce smutné, je evidentní, že u některých bodů svého vystoupení nemáte ani tušení, o čem vlastně mluvíte. Chtěl bych například slyšet jasnou odpověď na to, jakým způsobem Java a různé její verze korelují s myšlenkou OpenDoc. A taky by neškodilo, kdybyste nám pak řekl něco o tom, co jste vlastně posledních sedm let dělal.“
Podobná promluva, velmi se blížící urážce, navíc pronesená před obrovským auditoriem, by mohla leckomu způsobit stav jistého myšlenkového ustrnutí. Leckomu, ne však Stevovi Jobsovi. Na pár chvil, které mnoha lidem připadaly jako věčnost, se zamyslel a potom nactiutrhače usadil. Na příkladu Jobsova postupu můžeme stanovit pět pravidel správné reakce na ostrou kritiku a nespravedlivé výtky:
- Neodpovídejte hned.
První myšlenka, která člověka při nějaké zvláště jedovaté poznámce napadne, je odpovědět stejně jedovatě. Jenomže taktika „To ty sám jsi…“ vám vítězství nepřinese. Právě proto nikdy neodpovídejte hned, jestliže nechcete později litovat řečeného. Dejte si pauzu. Ta vám umožní zklidnit emoce, které vámi možná zmítají, a odpovědět promyšleně, nikoli neuváženě a prchlivě.
Jak objevit svou hodnotu, odhalit zdroje své vnitřní síly, a žít šťastný život.>>>
- Vyslovte s kritikou souhlas.
Odpověď Steva Jobse tenkrát začala slovy: „Když se člověk pokouší něco změnit, je nejtěžší ze všeho uznat, že lidé jako zde tento gentleman mají pravdu. Do určité míry…“
Zapamatujte si: nejlepší způsob, jak někoho o něčem přesvědčit, není zaútočit na něj, ale hledat styčné body. Také Jobs tak postupoval, když nejprve uznal, že jeho oponent má pravdu. Přinejmenším je to odzbrojující postup a navíc to vyvolává respekt auditoria. Snažte se vždycky odpovídat v přátelském tónu, i když s pozicí toho druhého kategoricky nesouhlasíte.
- Odpovídejte na otázku, kterou byste chtěli slyšet.
Toto je postup, který s velkou oblibou využívají politici, zejména pak v období předvolebních debat. Místo odpovědi na konkrétní otázku se pouštějí do daleko širších rozkladů. Někdy je k tomu vhodné použít poněkud pozměněnou původní větu oponenta.
Jobs to udělal takto: „Tou nejtěžší otázkou je, jak to všechno poskládat do jednotné komplexní strategie, která vám umožní prodávat zboží za 8 až 10 miliard dolarů ročně. Chápu to tak, že vždycky je třeba vycházet z pocitů uživatelů a od nich pak směřovat k technologiím. Nemůžeme začínat technologií a teprve potom přemýšlet komu a jak ji bude možné prodat.“
7 dní sebelásky - Online Kurz Zdarma >>>
- Uznejte chyby.
Povězte něco o tom, jaké poučení jste si z věci vzali. To vám definitivně získá přízeň publika. Určitě zmiňte, že vy i váš tým tvrdě pracujete. Proto si zasloužíte podporu. Jobs například tehdy skončil takhle: „Nepochybně přijdeme na chyby a napravíme je. V přítomné chvíli však je důležité podpořit tým. Jsou to stovky lidí, kteří právě teď v potu tváře pracují. A každý z nich se snaží ze všech sil.
Načež dodal: „Ostatně, chyby budeme dělat i nadále. Vyhnout se jim není možné, a to je dobře. Znamená to, že se rozhodujeme i během pracovního procesu. Chyby najdeme a napravíme. Myslím, že se musíme navzájem podporovat a společně pracovat.“
Poslední větu už Jobs říkal za potlesku všech přítomných.
„Chyby jsou nevyhnutelné,“ shrnul na závěr, „vždycky se najdou lidé, které budou chyby rozčilovat. Najdou se tací, kteří budou kritizovat, aniž by si ujasnili podstatu otázky. Přesto však jsme postoupili kupředu a jsem přesvědčen, že se budeme rozvíjet i nadále.“
- Snažte se kritiku předvídat
Samozřejmě, že Stevovi Jobsovi byly podobné otázky kladeny i dříve. Do jisté míry se tedy na podobnou situaci mohl připravit. Snažte se před prezentací, obhajobou nějakého projektu nebo konec konců před jakýmkoli veřejným vystoupením promyslet si, které z bodů vašeho vystoupení by mohly vyvolat kritiku.
Každý samozřejmě vždycky doufá, že posluchači nepostřehnou některá slabá místa nebo některé nejasnosti. Přesto však je také vždycky dobře připravit se na nejhorší možný scénář vývoje události. Tak pro vás bude mnohem snazší klidně a věcně reagovat na nepříjemná slova.
Layla Tabatabai
Jak objevit svou hodnotu, odhalit zdroje své vnitřní síly, a žít šťastný život.>>>
Proč sami sebe shazujeme?
Věci, kterých je třeba se zbavit