Trénink paměti: jak přestat zapomínat

pamet

Zapomínáte na dohodnuté schůzky? Nevíte, kam jste založili doklady? Vyjdete z domu a horečně přemítáte, zda jste vypnuli žehličku? Žijeme tak rychle, že naše paměť to někdy jednoduše neutáhne. Způsobují to přetížení a … jednotvárnost.

Každý den jezdíme po stejných trasách, navštěvujeme jedna a ta samá místa, stýkáme se se stejnými lidmi. Mozek nedostává žádné nové informace! Má vůbec paměť důvod pracovat, když je všechno stále při starém? Jestliže ji nezatěžujeme, přirozeně slábne. Existuje způsob, jak paměti vrátit výkonnost. A vůbec nemusíte hodiny luštit křížovky nebo číst v encyklopediích.

Abychom si upevnili paměť, musíme mozek odnaučit hrát roli „hlídacího psa“. Překvapte sami sebe něčím neočekávaným a nezvyklým. To není nic těžkého, jakákoli odchylka od obvyklé trasy námi v dobrém „zatřese“. Začněme tedy novými trasami.

Krok první: buďte nějakou chvíli na novém místě. Ne déle než 10-20 minut. Jak to zařídit? To je jednoduché, k návratu z práce zvolte jinou cestu. Pokud se stavujete na nákup, zajděte do jiného obchodu, než tam, kde už všechno znáte. Váš mozek určitě zaznamená, že se cosi změnilo.

     
Krok druhý: vydejte se na nějaké neznámé místo, asi tak na 2-3 hodiny. Můžete například zajet ke kamarádovi, který se přestěhoval na druhý konec města, nebo zajít do kina, které jste ještě nikdy nenavštívili. Zkuste třeba otestovat novou kavárnu… Krom toho se můžete vydat i tam, kde už jste opravdu dávno nebyli: nové je pro mozek i to, co už je řádně zapomenuto.

Krok třetí: zkuste strávit celý den na místě, kde jste nikdy nebyli. Naplánujte si konferenci nebo školení, které vás na celý den odvedou ze zaměstnání. Nebo jeďte s přáteli k někomu na chatu, na výlet do nějakého zapadlého městečka… To všechno vás přiblíží cíli.

Jak často se máte vydávat na neznámá, nebo dávno zapomenutá místa? Samozřejmě, že ne každý den, ani každý týden. Každý z uvedených tří kroků stačí udělat jednou za měsíc. To postačí, aby se mozek nenudil.

Existují i jiné způsoby cvičení paměti: noví známí, nové znalosti. Dávkování totéž: 15 minut, 2-3 hodiny a celý den. To vše jednou do měsíce.

Více se hýbejte. Pohyb nás zbavuje napětí a pomáhá nabýt rovnováhy a získat klid. V takovém stavu mnohem méně zapomínáme na něco důležitého.

=========
Lidé, kteří mluví sami se sebou
26 moudrých závěrů o životě od obyčejných lidí

Více pro dobrou náladu: