4 jednoduchá cvičení, která vám pomohou vrátit sebejistotu

Chceme-li se cítit šťastné a naplněné, je téma lásky k sobě a víry v sebe sama jedním z těch nejdůležitějších. Seznamte se s několika snadnými praktickými cvičeními, která vám pomohou posílit nebo navrátit svoji sebejistotu.

Cvičení 1. Stav «Na vrcholu».

Vybavte si nějakou epizodu ze svého života, situaci nebo jen pouhý okamžik, kdy jste se cítila doslova na vrcholu sebejistoty, kdy jste si věřila opravdu jako ještě nikdy. Není důležité, co konkrétně tuhle vaši sebevíru vyvolalo, jak je to dávno a kde se to stalo. Vybavte si co nejvíce podrobností té situace, emoce, které jste zakoušela, pocity, které se vás zmocnily. Přeneste všechny tyto své emoce do dneška, do přítomné chvíle, vychutnejte si je a nasyťte se jimi. Zafixujte si je. Pociťte znovu tu dávnou sebejistotu, tu pevnou a opojnou víru v sebe sama. Pokud se právě v současné době zabýváte otázkou osobní sebejistoty, měla byste si cvičení opakovat dvakrát až třikrát týdně, dokud na ní budete pracovat.

Cvičení 2. «Paprsek síly».

K tomuto cvičení budete potřebovat nějakou tu fantazii. Uvolněte se, zhluboka a plynule dýchejte asi minutu či dvě. Představujte si paprsek, který vás naplňuje sebejistotou. Může to být paprsek jakékoli barvy, jeho barva se může třeba i proměňovat. Představte si, jak vámi prochází od temene hlavy až po paty, jak se ve vás rozptyluje a šíří, jak zaplavuje celé vaše tělo, veškerou vaši podstatu vírou v sebe. Zvolna dýchejte a nechte se pronikat jistotou, kterou vám paprsek přináší. Zůstaňte tak 3-4 minuty. Při každém opakování cvičení o něco prodlužte, dokud se nedostanete na 10-15 minut. Můžete je provádět i v duchu, například když se chystáte do práce nebo cestou v MHD.

Cvičení 3. «Síla v těle a v chůzi»

Cvičení z oblasti tělesně orientované terapie. Nejvhodnější je provádět ho při příjemné náladové hudbě v instrumentálním provedení. V první etapě se nalaďte na hudbu, uvědomte si svoje tělo, párkrát se zhluboka nadýchněte. Začněte se pohybovat po místnosti, dělejte pohyby, které se podle vás hodí k hudbě, kružte, točte se, poskakujte, mávejte rukama, pohupujte se.

Nyní začíná druhá etapa tohoto cvičení. Skládá se ze dvou částí. Nejprve si sama sebe představte jako totálně nejistého člověka. Nahrbte se, ciťte se doslova jako přibitá k zemi… Choďte tímto způsobem 3-5 minut o místnosti. Naslouchejte svým pocitům. Vnukněte si přesvědčení, že vás opustila veškerá sebejistota, jste úplně slabá a bez víry v sebe…

Druhou část tohoto cvičení tvoří převtělení. Jestliže jste úvod ke cvičení prováděla při hudbě, zvolte teď jinou, nějakou hodně optimisticky laděnou. Budete teď cítit, jak se vás postupně zmocňuje sebejistota, přibývá jí, jste stále sebejistější a víc a víc v pohodě. Napřimte záda, ramena tlačte dozadu, bradu vzhůru, kráčejte po místnosti s hlavou hrdě vztyčenou. Krok máte pevný a jistý. Dýcháte naplno a svobodně.

V průběhu dne se pak vynasnažte vracet k tomuto sebejistému držení těla, pevnému kroku a stavu, který ho doprovázel.


Cvičení 4. «Já a moje síla»

Budete potřebovat tužku a papír. Cílem cvičení je porozumět vlastnímu potenciálu, opřít se o něj a zvýšit svou sebejistotu. Dejte si na cvičení předem nějaký pevně stanovený čas, abyste se nepropadla do dlouhých úvah. Stačit bude nějakých 15 minut.

List papíru rozdělte na tři sloupečky. První se bude nazývat: «Moje kladné vlastnosti», druhý «V čem se mohu předvést». Třetí sloupeček bude mít název «Moje úspěchy».

V prvním sloupci pak uveďte přehled všech svých vlastností, které se vám líbí, na které jste pyšná nebo je vám příjemné uvědomit si, že je máte. Ve druhém sloupečku uveďte ty životní oblasti, ve kterých byste se mohla ukázat v dobrém světle, projevit své nadání a schopnosti. Například vaření, různé vědní obory, filmování, ruční práce, umělecké vlohy – konkretizujte je.

Ve třetím sloupci pak uvedete své úspěchy. Ty, kterých už jste dosáhla a jste na ně hrdá. Nemusí jít o žádné galaktické záležitosti, naopak, uveďte vše, i drobnosti. Důležité je zapátrat v sobě samé a napsat všechno, co vás napadne.

Čas od času se k papíru vraťte, aktualizujte údaje a zamyslete se, jste-li spokojená a co dál.

=========
Návod ke šťastnému životu
10 laciných způsobů jak zlepšit svůj život