Zastavte se a soustřeďte se na to, co je pozitivní. 5 způsobů, jak se přestat stresovat

Negativní myšlenky a obavy mohou přinést člověku problémy, které nikdy předtím neměl.

Pocity strachu a úzkosti bývají jednou z hlavních příčin lidského neštěstí. Negativní myšlenky a obavy mohou člověku přinést problémy, které nikdy předtím neměl. Většina pochmurných scén, které si ve svém vědomí představujeme, je založena na strachu a obavách a nijak nám nepomáhají, jakkoli se můžeme domnívat, že důkladné promýšlení všemožných nebezpečí nám může být užitečné.

Ve skutečnosti však klameme sami sebe. Jakmile jednou začneme tyto věci a s nimi spojené všechny možné negativní scénáře promýšlet a přehrávat si je stále stále dokola, můžeme sami sebe přivést do stavu, kdy zastavit tento proces už bez pomoci nezvládneme.

Podívejte se s námi na pět možných způsobů, jak přestat sami sebe tímto způsobem ničit a zbytečně se nervovat:

1. Zastavte se a soustřeďte se na pozitivní myšlenky — teď hned!

Obecně ve společnosti negativní myšlení bohužel už dlouho převládá. Je čas začít tomuto vlivu aktivně čelit, přepnout se do opačného módu. Cíleně vyhledávejte pěkné myšlenky na dobré věci. Myslete na to, co vám přináší pocit štěstí nebo za co jste vděční. Stačí jen docela malá snaha a uvědomíte si, že toho pozitivního je stále víc. Samozřejmě, že je to dlouhodobý proces, nesmíte se však zastavit.

Postupně budete pociťovat daleko víc klidu. A časem také přestanete sami sebe trápit představami možných neštěstí a ztrát, protože obecně budete naladěni na pozitivitu.

2. V průběhu celého dne si opakujte pozitivní slova.

Schválně si hned teď všimněte, jaké myšlenky máte právě v hlavě. Většina vašich mozkových závitů se nejspíš zabývá tím, co ještě dnes musíte udělat, případně myšlenkami na někoho, kdo vás rozzlobil. Možná vás dusí ponižující sebekritické myšlenky, ať už je jejich příčinou cokoli. Vyčítáte si něco, stydíte se, radši byste se neviděli…

Takové myšlenky musíte rázně zahnat. Není vždycky snadné udržet se na pozitivní vlně se vší tou negativitou panující kolem – to připouštíme. Vyzkoušejte čelit stresujícím úvahám jednoduchými, obyčejnými a náladu zvedajícími slovy.

Pokaždé, když se vám začnou vnucovat úzkostné, znervózňující nebo trapné představy, reagujte v duchu uklidňujícími slovy. Například: „Jen klid, nic se neděje, všechno je OK“. Můžete si představovat, že stojíte na břehu moře, kolem nikde nikdo, klid a mír. Slova mají velikou sílu a neváhejte ji využít kdykoli se vám bude zdát, že potřebujete pomoc.

3. Stále meditujte.

Meditace zastaví bouřlivý, nepřestajný a každou sekundu na podvědomí dorážející proud myšlenek. Zavádí vás do prostoru, kde panuje klid, harmonie a pohoda. Přestože mozek nepřestává pracovat ani v průběhu meditace, mnoho lidí doslova cítí, že jejich myšlení se během ní zpomaluje. Vleže, se zavřenýma očima se cítí lehčeji a uvolněně díky pouhému soustředění na vlastní dech. Meditace zkrátka uvolňuje tělo a spolu s ním i mysl. Je velkou pomocí při zvládání každodenních problémů.

Pokud chcete v životě mít více klidu, pokud toužíte po vyrovnaném myšlení bez křeče a prudkých zvratů, začněte s meditací. Základem je pohodlná poloha vsedě či vleže a soustředění na vlastní dech. Věnujte meditaci každý den alespoň deset minut. Brzy zjistíte, že jste si na ni zvykli. A že pozitivní myšlení je vaším způsobem uvažování.

4. Žijte tady a teď.

Zapomeňte na příkazy pro zítřejší den, na starosti spojené s prací, nemyslete na účty, které je třeba zaplatit příští týden, na obavy z nejisté budoucnosti, která se nejasně rýsuje kdesi vpředu. Jestliže podobným úvahám dovolíte, aby opanovaly vaše myšlení, může vás to vést od stresu k úzkostem a depresím, k onemocněním tělesného rázu a dalším závažným problémům. Velice často se nesmyslně trápíme chybami minulosti či obavami z budoucnosti, tedy něčím už nebo ještě nereálným. Pokud se vám začnou vnucovat myšlenky tohoto druhu, vzepřete se jim a myslete na dnešek, na chvíli, v níž se právě nacházíte. Když člověk sám sobě povolí jen pozorovat a „plynout od jedné chvíle ke druhé“ jako to dělával v dětství, uvědomí si teprve, co je to dokonalý klid.

5. Jeďte do přírody.

Příroda je ideální prostředek k uklidnění mysli. Hledejte každou možnost kontaktu s ní, i kdyby to byla jen malá procházka o polední pauze. Jděte ven večer, půl hodiny se procházejte v parku, plánujte dovolenou tak, aby byla spojena s pobytem v zeleni, ve volném prostoru, u vodní plochy. Co nejdál od hluku měst a obchodních center.

Příroda s životem nebojuje. Ani vy se nestavte proti jeho proudu. A nenechte se strhnout pozlátky materiálních hodnot, protože klid, ani štěstí v materiálních hodnotách nenajdete.

5 Ways to Stop Overthinking

=========
Pyramida Roberta Diltse: proč máte to, co máte
4 kroky k vašemu novému já