Jak se zbavit stálé únavy a začít žít

zbavit-unavy

Trvalá únava? Lenost? Deprese? Jste věčně unaveni? Nechce se vám pracovat? Nalijte do sebe kávu a zhltněte dvě čokoládové tyčinky! Nedokážete se uvolnit? Ničí vás stres? Dejte si panáka, zakuřte si a vyluxujte lednici. Jednoduchá řešení. Všichni je zbožňují!

Bohužel však po dvou či třech měsících podobné terapie se změníte v zeleninu, v jakousi bezduchou kládu. Ležíte na gauči, napojeni na televizní odpad. Deprese. Apatie, Síly jsou fuč. A nejste sami, podobných jsou tisíce. Celé pokolení unavených lidí.

Má to snad být nějaký úděl? Jsme odsouzeni? Vůbec ne, všem může pomoci energetický management! Neslibuje rychlá řešení. Ale funguje. Z našeho článku se dozvíte, jak.

Všechno máme

Současný člověk má vše. V práci mu pomáhá počítač, internet, automobil. Při sportování běžecká dráha a cyklistická stezka, skládací trenažér pod gaučem a roční předplatné do fitka. K rodinnému štěstí si pořizuje ženu, dítě, psa, byt a chatu. Má vše.

Všechno víme

Všechno víme. Že je třeba ráno cvičit. Že bychom se měli méně dívat na televizi a více číst knihy. Že se máme usmívat se na dcerku a dávat roztomilé maličkosti manželce. Všechno víme.

Ale děláme starou belu!

Nojo. Bane, to přeháním. Podle tradice se prý člověk jednou ročně snaží změnit. Koupí si nové tenisky, vstane v 6 ráno, dá si studenou sprchu a jde na hřiště. Toto nadšení mu obvykle vydrží 2-5 dnů. No nic, za 363 dny to zkusí znovu… Problém není v síle vůle. Nevelkou sílu vůle přece jen má. Tak v čem to je?


Nemáme energii

Energii? Jakou zas energii? Když autu dochází energie, liju do něj benzín. Co bych tedy měl asi sníst, abych měl energii?

Energetický management ovšem nepočítá kalorie. Zajímají ho čtyři druhy energie. Čím nižšíúroveň, tím důležitější pro naši produktivitu je.

  1. Fyzická energie

Podrobný plán. Time management. Velké prémie. Očekávání lidí. To všechno jsou dobré pobídky k práci. Jenomže to všechno je k ničemu, pokud jste dvě noci nespali. Nebo jste namol. Nebo vás strašně bolí hlava.

No ano, schválně přeháním. A to jen proto, abych vám ukázal, že máte-li problém s fyzickou energií, pak všechno ostatní je jedno. Jste odsouzeni k nezdaru.

Jak obnovit fyzickou energii?

Sportujte. Zásadně ale dělejte jenom takový sport, který vás doopravdy baví a přitahuje. U mě je to například fotbal a pěší výlety. Ale je tu taky tenis, běhání, plavání, cyklistika.

V noci spěte. Nejméně 7 hodin. Plus doporučuju krátký denní spánek. Je to jakoby jste prožili dva dny místo jednoho!

Jezte pravidelně. V tom máte stejně jasno sami. Ubrat sladkostí, tučných jídel, věcí z mouky. A tak dále.

Odepřete si kávu a alkohol. Pro mě je káva vyloženě bolestné téma. Jak si dám ráno kávu, mám večer síly na nule.Vy to máte jinak?

  1. Emocionální energie

Stejná situace. Všechno máte. Jste vyspalí, cítíte se výborně, nic vás nebolí. A právě jste se strašlivě pohádali s nejlepším přítelem. Jste ve varu. Adrenalin máte u stropu. Dokážete pracovat? Jistě, v režimu „1 minuta práce-10 minut přemýšlení nad hádkou“.

A opačná situace. Právě vám zavolal šéf a vlídně pochválil vaši práci. To je ovšem něco! Práce vám jde skvěle od ruky. Ruce létají po klávesnici (nebo jiném vašem pracovním prostředku).

Spokojenost, výzva, vzrušení, možnost – to vše obnovuje naši emocionální energii. Hněv, křivda nebo podráždění nás jí zbavují.

  1. Duševní energie

Schopnost koncentrace, kreativita, time management a plánování.

Máte s duševní energií problémy? Pracovat se sice dá i tak, ale není to nic moc.

Šachy, knihy, pěstování hudby, kreslení či meditací místo otupující práce, počítačových stříleček a vysedávání na sociálních sítích.

A pozor: vyhoďte zombovizi! Ničí vám mozek. Nebo aspoň vytrhněte anténu ze zdi.

  1. Duchovní energie

Proč žijete? Proč děláte tuhle práci? Kam vás to, co dnes děláte, přivede? Lidé dokážou roky běhat jako ta veverka v kolečku a nad podobnými otázkami se ani nezamyslet.

Pracovat se bez ní dá. Dosáhnout velikých výsledků nikoli.

Jak ji doplnit: klaďte si velké cíle, věnujte se dobročinnosti a jiným dobrým a obecně prospěšným věcem.

     
Tep života

Jeden z klíčových pojmů energetického managementu. Střídání zátěže a odpočinku: pracoval jsi-odpočívej-pracoval jsi-odpočívej.

Kdy dochází k problémům? Když se člověk do něčeho zabere a začíná to přehánět: dělá, dělá a dělá, vypije litr kávy a opět dělá.

Střídání je nezbytné:

V průběhu dne

V průběhu 24 hodin (noční spánek, denní spánek)

V průběhu týdne (volné dny)

V průběhu roku (dovolená)

Nic nepřehánějte! Zařaďte do svého rozvrhu odpočinek!

Energetické bicepsy si lze vypěstovat

Už jste pochopili, že velké bicepsy neznamenají jenom trénink, ale také odpočinek? Svaly potřebují čas k obnově. Jsou pak ještě větší a silnější. Víc vydrží.

Stejně fungují také „skladiště“ naší energie. Jestliže střídáme práci s odpočinkem, s obnovou, jestliže plynule zvyšujeme zátěž, naplňují se.

Každý už někdy potkal takového člověka: plný radosti ze života, činorodý, cílevědomý, svou energií nakazí všechny okolo. A navíc je velmi produktivní. Co to je za lidi? Jak toho dosáhli?

To jsou právě lidé s bohatými energetickými „bankami“. Samozřejmě, nedá se vyloučit ani verze o mimozemšťanech… 🙂

Takže čím začít?

Nejdříve se poučte.

Až si projdete teorii energetického managementu, přestanete se přecpávat, nebudete ponocovat a nebudete se napájet litry kávy. A pokud budete, nebudete aspoň pokrytecky sténat, že „věk je holt věk“ nebo že „už to není, co to bývalo“.

Závěry:

Přestaňte fňukat! Přestaňte vzdychat!

Nejste zelenina! Jste člověk!

Vaše možnosti jsou nekonečné. Jen prostě nemáte dost energie.

A teď už víte, kde ji vzít.

=========
Každodenní příčiny únavy a nemocí
Deset jednoduchých pravidel efektivního života

Více pro dobrou náladu: