Jak si dodat sebejistoty během 5 minut

sebejistota-5-minut

V životě bývají události vyžadující maximální klid a sebedůvěru. Pohovory, veřejná vystoupení, důležité rozmluvy a tak podobně. Naštěstí existují způsoby, jak se rychle ovládnout a dodat si klid. Nabízíme vám několik vědecky potvrzených postupů, které vám v podstatě okamžitě pomohou najít víru v sebe sama.

1. Zaujměte pózu vítěze a setrvejte v ní 2 minuty

V proslulé přednášce určené portálu TED, která zaznamenala více než 30 miliónů shlédnutí, hovoří sociální psycholožka z Harvardské university Amy Cuddyová o řeči těla a o vyzařování sebejistoty. Radí, abychom před každou těžkou zkouškou nebo úkolem nacvičovali “pozici síly” – hned ráno po probuzení, ve výtahu, na WC, kdekoli se to hodí.

Pozice superhrdiny: postavte se zpříma, ramena pěkně dozadu, brada směřuje mírně vzhůru, ruce na opasku, nohy jsou rozkročeny na šíři ramen. Cítíte, jak se naplňujete silou. Zůstaňte tak 2 minuty. Snažte se dýchat zhluboka a rytmicky. Můžete rovněž zaujmout pozici mořské hvězdice s rukama rozpaženýma vzhůru ve tvaru písmene V. Představujte si, že jste olympijský šampión na stupni vítězů.

Bylo experimentálně prokázáno, že lidé využívající tento postup dosahují lepších výsledků nežli ostatní. Řeč těla totiž neovlivňuje pouze to, jak nás vidí jiní lidé, ale také náš vlastní pohled na sebe sama.


2. Představte si sami sebe po mnoha letech

Jasná, detailní představa toho, jak budete vypadat v budoucnu, vám pomůže překonat strach z neúspěchu. Hal Hershfield, který přednáší marketinkové technologie na univerzitě v New Yorku, vyzval účastníky svého výzkumu, aby si představili, jak budou vypadat po deseti letech.

Potom části respondentů jejich „zestárlé“ představy předvedl. Nakonec všechny účastníky požádal, aby se stali investory startovacích projektů. Lidé, kteří dostali příležitost vidět svůj portrét ve zralém věku, jevili tendenci k investicím dvakrát častěji, než ti, kdo se „zestárlí“ vidět nemohli. Ukázalo se, že když si člověk maluje obrazy své budoucnosti a snaží se si ji přesně představit, projevuje větší sklon budoucnost přiblížit a jedná mnohem aktivněji a rozhodněji.

3. Děkujte životu

Další způsob, jak uvidět nový obzor i po prožitém těžkém stresu. Jenn Scaliová, matka samoživitelka, přišla o práci, prošla rozvodem a upadla do dluhové pasti. Bylo pro ni neobyčejně těžké postavit se znovu na nohy. Rozhodla se ale, že do sebe investuje. Absolvovala řadu dálkových kurzů osobního rozvoje, každý den na sobě pracovala, nacvičovala. To všechno jí pomohlo při rozjezdu jejího projektu výukového obchodního programu. Vydělala půl miliónu dolarů.

«Mým prvním každodenním tréninkem byla vlastně vděčnost. Každou noc jsem vzpomínala na ty nejkrásnější věci, které se mi kdy přihodily, nebo které jsem v životě viděla. Další fází autotréninku byla vděčnost za všechny věci, které jsem teprve chtěla získat, za všechno, čeho jsem hodlala dosáhnout. Například místo věty «Chci, abych v tomhle měsíci získala další dva klienty» jsem si říkala: «Jsem tak vděčná, že se teď objevili další dva skvělí klienti», vypráví Jenn.

Jak to funguje? Jednoduše. Lidské vědomí se dá snadno uvést v omyl. Podobná tvrzení skutečně pomáhají uvěřit v úspěch a nakonec ho také přivolat. A navíc, když pociťujeme vděčnost, myslíme pozitivně a pociťujeme příliv energie.

K. Tinoku

=========
Test: Zjistěte, nakolik jistí si jste
Co si počít s krizí v hlavě?

Více pro dobrou náladu: