11 příznaků, že nutně potřebujete dovolenou

dovolena

Nejrůznější průzkumy ukazují, že idé pracjí stále více a potěšení z práce mají stále méně. Vede to nejenom k poklesu produktivity, ale také to snižuje kvalitu života. Zaměřili jsme se na příznaky, které signalizují, že jste už dávno měli někde odpočívat.

1. Těžko se motivujete

Důvody, které na vás dříve platily (a díky jimž jste dokázali vyskočit z postele a běžet do práce ), přestaly zabírat. Všechno, co vám dřív připadalo důležité, důležité být přestalo. Zdá se vám, že jste ztratili cíl, ačkoli docela nedávno byl jasný.

2. Těžko se soustředíte

Mnozí lidé jsou tak prostě založeni a nedá se u nich mluvit o symptomu přetížení. Jestliže však pro vás do nedávné doby nebyla koncentrace na nějaký důležitý problém nic náročného a najednou náročná je, měli byste zbystřit. Jakákoli vnitřní změna by nás měla nastražit a právě soustředění je velmi názorný příklad. Přepracovaný mozek zapojuje obranné mechanismy a umožňuje vám zabývat se stresovými záležitostmi stále kratší dobu, nutí vás, abyste si odpočinuli.

3. Máte příliš mnoho práce

U člověka, který je unaven, probíhají dva paralelní procesy. Jednak potřebuje stále více času na to, aby něco udělal. A za druhé, když to zpozoruje, začíná si přibírat ještě další úkoly, aby tak kompenzoval vlastní neproduktivnost. Jestliže to sami včas nestopneme, dočkáme se kolapsu.


4. Máte pocit viny

Člověk se ocitá v situaci, kdy je zavalen prací. Má jí o mnoho více, než je vůbec v jeho silách zvládnout, a to i kdyby nebyl unaven. Kvůli tomu, že práce není hotová, pronásleduje ho ustavičný pocit viny. Nastává situace, kdy se cítí provinile nejenom když odpočívá, ale i když pracuje – teď má totiž pocit, že je vinen také tím, že nepracuje dost rychle a efektivně.

5. Doma se víc hádáte

Je mnohem snazší vás rozčílit. Dřív jste byli docela trpěliví, teď snadno vyletíte. Zdá se vám, že vás vaši blízcí nepodporují. Jste unaveni.

6. Cítíte stálou fyzickou únavu

Usínáte a probouzíte se stejně unaveni. I když třeba máte po ránu dost energie, rychle to pomine a sotva vydržíte do večera. Nebo jste – přiznejte to aspoň sami sobě – energičtí asi tak půlhodinku po každém šálku kávy, jejichž počet během dne hrozivě roste. Fyzická únava způsobená kancelářskou prací je jasným příznakem, že se mozek rozhodl, že vám tělo nejde svěřit a vzal jeho řízení na sebe. Vysílá svalům signál k uvolnění, ke stopnutí výdeje energie. Takže ať se jakkoli snažíte, své ochablé svaly kontrolovat nedokážete. Mozek vám to nedovolí.

7. Jste náladový

Tady už nejde ani tak o symptom, jako o důsledek morálního vyhoření v práci. Jestliže se vám neustále mění nálada a po duševním vzepětí přichází náhlý ostrý propad, je nejvyšší čas něco změnit.


8. Předstíráte nemoc

Budík zazvoní, otevíráte oči a okamžitě je vám jasné, že vás žádná síla na světě dnes nedonutí vstát a jít do práce. Voláte šéfovi a ochraptělým hlasem mu sdělujete, že dnes nemůžete přijít, protože jste onemocněl. Pokud se takové situace opakují, je čas na dovolenou.

9. Skutečně často marodíte

Tady je všechno jasné. Vyčerpáváte organismus, vaše imunita klesá a jste nemocní stále častěji. Nemoc je navíc důvodem absence v práci, takže jste navíc podvědomě vlastně rádi, že jste nemocní.

10. Rozčilují vás jiní lidé 

Lidé lezou na nervy mnohým z nás, takže tento konkrétní příznak u sebe nejspíš shledáte. Nicméně se zamyslete nad tím, jestli vám teď náhodou lidé nelezou na nervy víc, než dřív. Emocionálně přetížený člověk, procházející pracovním vyhořením a zavalený množstvím úkolů, je často naladěn mnohem víc asociálně, než kdy byl. Straní se kolegů, protože má dojem, že pracuje hůř než dříve a bojí se kritiky. Nebo si naopak v důsledku záplavy úkolů, které si sám nabral, začíná myslet, že jeho kolegové, kteří tak vesele s úsměvem procházejí openspacem kolem něj, jsou flákači. Ne on, ale oni!

11. Nespíte

Přes záplavu práce a nesmírnou únavu vám trvá celé hodiny, než se vám podaří usnout. Je to důsledek faktu, že neúměrně přetížený mozek má daleko větší práci s utříděním veškerých během dne získaných informací. Trvá mu mu to déle a teprve když je hotov, nechá vás usnout.

=========
Jak zacházet s negativními emocemi kolegů v práci
Odložený život

Více pro dobrou náladu: